Det nye Rikshospitalet skal nå bygges, og sykehusklovnene fikk være med på det første spadetaket - Sykehusklovnene

Den offisielle byggestarten for Nye Rikshospitalet på Gaustad ble markert 12. juni. Sykehusklovnene Olympia og Coco fikk æren av å delta på markeringen og ved det første spadetaket.

I dag er barneavdelingene spredt mellom Rikshospitalet og Ullevål sykehus, men med Nye Rikshospitalet vil alle avdelingene samles under ett tak. Målet er at det nye sykehuset skal stå klart i 2031. Vi i Sykehusklovnene ser fram til det nye barne- og ungdomssenteret, hvor vi enkelt kan navigere fra avdeling til avdeling og bli godt kjent med alle barn og unge som er der.

Til stede ved markeringen var helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, Oslos ordfører Anne Lindboe, byråd for helse i Oslo Saliba Andreas Korkunc, ledelsen i Helse Sør-Øst, prosjektorganisasjonen, samt ledere og ansatte ved Oslo universitetssykehus.

– Vi investerer nå stort i fellesskapets helsetjenester, sa helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre i sin tale.

Sykehusklovnene Coco og Olympia satte stor pris på å møte mange hyggelige og viktige personer under markeringen.

– Vi fikk mange hyggelige tilbakemeldinger fra både helse- og omsorgsministeren, Oslos ordfører og viseadministrerende direktør OUS om at Sykehusklovnene gjør en viktig og god jobb, forteller Martha Kjørven, som spiller sykehusklovnen Olympia.

Takk for at vi fikk være med på denne store dagen og grave litt i jorda!

Første spadetak unnagjort
Bilde: Oslo universitetssykehus

Feiebrett og kost er nyttige verktøy i byggingen!                                              Litt jord deles ut av sykehusklovnen Coco

Coco og Olympia hilste på Oslos ordfører Anne Lindboe, som allerede er godt kjent med Sykehusklovnene. Hun har tidligere besøkt oss på Ullevål for å observere vårt arbeid og takket oss for sist møte. Bilde: Oslo universitetssykehus