«Wenches Bingo» har i sommer samlet inn 420 890 kroner til Sykehusklovnene! - Sykehusklovnene

«Wenches Bingo» har i sommer samlet inn 420 890 kroner til Sykehusklovnene!

Det populære showet «Wenches Bingo» har samlet inn hele 420 890 kroner til Sykehusklovnene denne sommeren. Simon Andersen, som parodierer teaterdiva Wenche Foss, sier det er en glede å kunne støtte det viktige arbeidet Sykehusklovnene gjør med å spre latter og glede blant barn på sykehus.

Siden 2013 har Simon Andersen, kjent for sin elleville og hjertevarme tolkning av Norges teaterdiva Wenche Foss, parodiert henne som bingovert i dette unike showet. Showet byr på både musikk, dans og masse humor. De siste årene har de valgt Sykehusklovnene som sitt veldedige formål for å støtte arbeidet med å spre glede blant barn på sykehus. Til sammen har de samlet inn hele 1,5 millioner kroner til Sykehusklovnene!

Wenches Bingo spilles i Sandefjord og i Stavern. Det spilles på ekte bingo-vis, hvor «Wenche», sammen med venninnen «Turid», og to talentfulle sangere, sørger for å holde feststemningen på topp. Publikum kjøper bingobonger og det samles inn penger som går uavkortet til Sykehusklovnene. Det gis også ut bingobøter til dem som roper feil.

– Det er en glede å kunne bruke parodien på Wenche Foss til å samle inn penger til en så viktig organisasjon som Sykehusklovnene. Vi er glade for at publikum setter pris på showet og støtter vårt veldedige formål, sier Simon Andersen

Simon var personlig venn med Wenche Foss og har imitert henne helt tilbake til 1992. Wenche Foss selv, før hun gikk bort, uttrykte stor begeistring for Simons tolkning, og syntes det var en ære å bli parodiert. Wenches støtte og veiledning har vært uvurderlig for Simon, som også har arvet noen av hennes klær og smykker for å gjøre parodien så autentisk som mulig.

– Wenches Bingo er et konsept som kombinerer latter og glede med veldedighet, og vi ser frem til å fortsette dette gode samarbeidet med Sykehusklovnene. Vi er veldig glade for kronene vi klarer å samle inn, sier Simon.

Daglig leder i Sykehusklovnene, Ellen Arnstad, er svært takknemlig for samarbeidet og alle kronene «Wenches Bingo» har samlet inn.

– Sykehusklovnene gjør en så viktig jobb med å få frem det friske og kreative i barnet som igjen gir utløp for energi og mestringsfølelse. Bidragene hjelper oss å kunne møte enda flere barn på sykehusene, sier Ellen

Foto: Ida Igesund

Simon Andersen med sykehusklovnene i 2017